Το «Λεξίφωνο» αναδεικνύεται σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο περιλαμβάνει μία τράπεζα ˃1000 απεικονιζόμενων λέξεων, ταξινομημένων με φωνολογικά κριτήρια (Κιρπότιν, 2025). Το εργαλείο αυτό στηρίζεται σε ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την ανάπτυξη της φωνολογίας στην ελληνική γλώσσα, παρέχοντας ένα τεκμηριωμένο και παιδαγωγικά στοχευμένο πλαίσιο εφαρμογής.
Οι πρώτες εμπειρίες πρακτικής εφαρμογής στα τμήματα των νηπίων δείχνουν ότι το «Λεξίφωνο» είναι ένα ισχυρό μέσο διδασκαλίας της Γλώσσας, που προάγει τη φωνολογική επίγνωση (αναγνωστική ετοιμότητα) στην προσχολική ηλικία. Παράλληλα, δημιουργεί ποιοτικές συνθήκες μάθησης με προσαρμοσμένες τεχνικές που υποστηρίζουν τις πραγματικές ανάγκες του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Μέσα από δομημένα και διαδραστικά παιχνίδια λέξεων, οι ομάδες των νηπίων μαθαίνουν να αναγνωρίζουν, να εντοπίζουν, αλλά και να χειρίζονται συλλαβές και φωνήματα (δηλ. τους ήχους των γραμμάτων), καλλιεργώντας έναν μοναδικό τρόπο σκέψης ως προς τα συστατικά στοιχεία της λέξης.
Πράγματι, το καινοτόμο πρόγραμμα φωνολογικής προσέγγισης χαρίζει ευκαιρίες συνεργατικής μάθησης και γλωσσικής έκφρασης στο σύνολο των νηπίων και ενισχύει την αναγνωστική ετοιμότητα, πριν την εισαγωγή τους στην Α΄ τάξη του Δημοτικού.
Ράνια Κωνσταντάτου
Λογοπεδικός, MSc., MRCSLT
Ψυχοπαιδαγωγικό τμήμα
Διαμαντίδειο (Παιδικός Σταθμός-Νηπιαγωγείο)