Έξι Τρόποι Ενίσχυσης της Μελέτης των Μαθητών του Γυμνασίου

Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου 2024

LOGO

 




Σημαντικό είναι αυτή την πρώτη περίοδο του Γυμνασίου, όπου τα παιδιά ακόμη προσπαθούν να καταλάβουν πώς λειτουργεί η νέα εκπαιδευτική βαθμίδα να ενισχυθούν και να διευκολυνθούν. 

Παρακάτω προτείνονται έξι οδηγίες για την οργάνωση της μελέτης, η οποία αποτελεί τη βάση της μαθησιακής διαδικασίας:


1.    Φροντίζουμε να υπάρχει ένας ευχάριστος, ήσυχος, φωτεινός και οργανωμένος χώρος μελέτης. Οι μαθητές/-τριες του Γυμνασίου είναι σημαντικό να έχουν έναν προσωπικό χώρο για το διάβασμά τους, συνθήκη, η οποία διευκολύνει τόσο τη συγκέντρωση και τη σταδιακή αυτονόμηση, όσο και την ιδιωτικότητα, «τον προσωπικό χώρο», που οι έφηβοι αναζητούν έντονα. 
2.    Βοηθήστε να δημιουργήσουν ένα αναλυτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, πάνω στο οποίο να αναγράφεται το πρόγραμμα του σχολείου και οι απογευματινές τους δραστηριότητες, όπως επίσης και τα απαραίτητα εφόδια για το καθένα από αυτά, όπως τα τετράδια και τα βιβλία που αντιστοιχούν σε κάθε μάθημα. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά όχι μόνο έχουν οπτικοποιημένες και σωστά οργανωμένες τις απαραίτητες πληροφορίες για να οργανώσουν τη μελέτη τους, αλλά μπορούν να προετοιμαστούν εγκαίρως για την επόμενη μέρα. 
3.    Υποστηρίξτε τα παιδιά στην οργάνωση και στη μελέτη. Ακόμη και αν μέχρι τώρα κάποια παιδιά ήταν σε θέση να μελετούν μόνα τους, μπορεί να χρειάζονται εκ νέου τη βοήθειά σας, την οποία είναι σημαντικό να προσφέρετε με μια «καλοπροαίρετη ουδετερότητα», δηλαδή όντας διαθέσιμοι και όχι ελεγκτικοί. Ιδιαιτέρως βοηθητική και υποστηρικτική ως προς τη μελέτη μπορεί να είναι μια σύντομη «επίσκεψη» στο χώρο μελέτης και μια σύντομη αναφορά στο μάθημα που μελέτα εκείνη τη στιγμή το παιδί. Με αυτό τον τρόπο, ο γονέας δείχνει τη διαθεσιμότητά του, χωρίς όμως να ελέγχει. 
4.    Προ-συμφωνήστε σύντομα διαλείμματα από τη μελέτη, για ένα σνακ, ή μια σύντομη συζήτηση, μακριά από τις οθόνες. Οι κοινές αυτές «συμφωνίες» μπορούν να προλάβουν εντάσεις και να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο, δημιουργείται ένα κοινός τόπος συνάντησης και ποιοτικός χρόνος. 
5.    Ενισχύστε θετικά τα παιδιά και αναγνωρίστε την προσπάθεια που καταβάλλουν, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Ακόμη και αν η βαθμολογία τους δεν είναι άριστη, είναι σημαντικό να προσπαθούν και να βελτιώνονται. Την προσπάθεια των παιδιών την αξιολογούμε με βάση το προσωπικό τους σημείο εκκίνησης και όχι την αριστεία. Η πλατφόρμα Classter είναι ιδιαιτέρως βοηθητική καθώς αποτυπώνει και στατιστικά τις απαραίτητες πληροφορίες.
6.    Η σωστή διατροφή και η ξεκούραση μειώνουν το σωματικό στρες και ενισχύουν τα παιδιά τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά. 
Η σκέψη και συνεπώς «το διάβασμα», «η μελέτη», παραφράζοντας τον μεηάλο ψυχαναλυτή W. R. Bion, είναι σχέση. Ο τρόπος, με τον οποίο ένα παιδί διαβάζει, συνδέεται άμεσα με την ποιότητα της σχέσης μεταξύ του παιδιού και των γονέων του. Για αυτό το λόγο, πρώτη μέριμνα των γονέων θα πρέπει να είναι η δημιουργία μιας υγιούς και δημιουργικής σχέσης με το παιδί του και δευτερευόντως η μελέτη. Η φροντίδα των παιδιών είναι σημαντικό να μην περιορίζεται σε μια λίστα υποχρεώσεων, η οποία εκτελείται διαδικαστικά, αλλά στην ουσιαστική επικοινωνία και στο «μοίρασμα». 


Ενδεικτική βιβλιογραφία 
Ζαχαρογέωργα, Τ., Σακελλαρίου, Κ. (2022). Συμβουλευτική γονέων. Από τη θεωρία
στην πράξη. Εκδόσεις ΒΗΤΑ 

Bion, W. R. (1967). Réflexion faite. Presses Universitaires de France.

Kalaycioglu DB. The Influence of Socioeconomic Status, Self-Efficacy, and Anxiety on Mathematics Achievement in England, Greece, Hong Kong, the Netherlands, Turkey, and the USA. Educational Sciences: Theory and Practice. 2015; 15(5):1391–401.

Lim SS, Updike RL, Kaldjian AS, Barber RM, Cowling K, York H, et al. Measuring human capital: a systematic analysis of 195 countries and territories, 1990–2016. The Lancet. 24 September2018. https:// doi.org/10.1016/S0140-6736(18)31941-X PMID: 30266414

Serbin LA, Stack DM, Kingdon D. Academic success across the transition from primary to secondary schooling among lower-income adolescents: Understanding the effects of family resources and gender. Journal of youth and adolescence. 2013; 42(9):1331–47. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9987-4 PMID: 23904002

Ελίνα Καρδαρά 
Ψυχολόγος, PhD
Ψυχοπαιδαγωγικό Τμήμα 
Γυμνάσιο-Λύκειο