Ομάδα Θεάτρου

Πρόκειται για ένα θεατρικό εργαστήριο σεμιναριακού χαρακτήρα, με σκοπό να εξοικειωθούν οι μαθητές με το θεατρικό μέσο, έτσι ώστε αργότερα να οδηγηθούν σε ένα παραστάσιμο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Στόχος του θεατρικού εργαστηρίου είναι αρχικά οι μαθητές να διδαχθούν ιστορία του θεάτρου και της τέχνης, πάντοτε μέσα από πρακτικές ασκήσεις, θεατρικά παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς, να έρθουν σε επαφή με θεατρικά κείμενα και παράλληλα να εξοικειωθούν και με άλλες μορφές τέχνης που μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά σε μια θεατρική παράσταση (π.χ. χορός, φωτογραφία, video, μουσική κ.ο.κ.)

Η παρουσία των μαθητών στα σεμινάρια αυτά είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή τους στις θεατρικές παραστάσεις του σχολείου.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Πατρίσια Απέργη

Αριθμός μαθητών: έως 15

1 φορά την εβδομάδα

Ομάδα Χορού

Πρόκειται για ένα εργαστήριο βιωματικού χαρακτήρα που χρησιμοποιεί ως μέσο και εργαλείο το σύγχρονο χορό και αναφέρεται σε τεχνικές όπως το release, graham, stretching, feldenkraise, pilates. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να εκφραστούν οι μαθητές μέσω της κίνησης, να γνωρίσουν τις ικανότητες του σώματός τους μέσω της άσκησης και του αυτοσχεδιασμού και να χρησιμοποιήσουν τη σωματική, εκφραστική τους ικανότητα έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα καλλιτεχνικό αποτέλεσμα με τη συνεργασία και τη συνέργεια και των άλλων παραστατικών τεχνών.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Πατρίσια Απέργη

Αριθμός μαθητών: 8-15

1 φορά την εβδομάδα

Προϋποθέσεις: α) Ο μαθητής να έχει κάνει τουλάχιστον δυο χρόνια μπαλέτο ή σύγχρονο

                           β) αγάπη για τoν χορό

Μικτή Νεανική Χορωδία Γυμνασίου - Λυκείου

"Το πιο παλιό, το πιο αληθινό, το πιο ωραίο όργανο της μουσικής, η μόνη αρχή στην οποία η μουσική μας οφείλει την ύπαρξή της είναι η ανθρώπινη φωνή".

Richard Wagner, 1813 - 1883

Με γνώση, αλλά και μεράκι, με επιμονή, αλλά και υπομονή, μα κυρίως με αγάπη για το τραγούδι σε όλες τις εκφάνσεις του, ξεκινάμε σταδιακά από τα απλά και τα βασικά, για να κατακτήσουμε τα δύσκολα και τα σύνθετα.

Το μικτό μουσικό χορωδιακό σύνολο (η πληρέστερη μορφή χορωδίας) καλείται -με όργανο την ανθρώπινη φωνή-, να αποδώσει και ερμηνεύσει μονοφωνικά, αλλά και πολυφωνικά ένα ευρύ φάσμα τραγουδιών από διαφορετικές εποχές, είδη και ύφη τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό με τρόπο αποτελεσματικό που θα αγγίξει ιδιαίτερα το ακροατήριο και θα αναδείξει τόσο το συνθέτη και τον ποιητή, όσο και το μουσικό έργο.

Τέλος, ο διδάσκων θεωρεί αναγκαίο να ενημερώσει τους γονείς ότι για την καλύτερη δυνατή εκτέλεση του χορωδιακού έργου θα πραγματοποιούνται επιπλέον πρόβες στα διαλείμματα ανά φωνή καθώς και πρόβες εντός ή εκτός σχολικού ωραρίου κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης λόγω της συμμετοχής της χορωδίας σε σχολικές εορτές, παραστάσεις, διαγωνισμούς και ηχογραφήσεις.

Υπεύθυνoς καθηγητής: κ. Βασίλειος Γιώτης

Αριθμός Μαθητών: έως 35

2 φορές την εβδομάδα

Σε ποιους μαθητές απευθύνεται: Η ομάδα απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.

Προϋποθέσεις: Αρχικά θα γίνει μουσική ακρόαση για την είσοδο στη Χορωδία, αλλά και γιατί μπορεί να έχει αλλάξει η φωνή στα ήδη υπάρχοντα μέλη είτε προς τα χαμηλά είτε προς τα ψηλά!

Οι μουσικές γνώσεις είναι θεμιτό να υπάρχουν, αλλά κυρίως το μεράκι και η αγάπη για το τραγούδι οριοθετούν την τελική επιλογή.

Ορχήστρα

Ορχήστρα δεν είναι μόνο ένα μουσικό είδος, είναι ένα επίτευγμα που απευθύνεται στα συναισθήματα του ανθρώπου, αλλά πάνω από όλα στη σκέψη.

Αν παρακολουθήσει κανείς ένα κονσέρτο συγκεντρωμένος, πέρα από την ψυχική ευφορία, θα αναπτύξει τη σκέψη του και θα αντιμετωπίσει ακόμη και την καθημερινότητα πιο φιλοσοφημένα.

Η ορχήστρα του σχολείου είναι ένας θεσμός που ξεκίνησε στο πλαίσιο των ομάδων Πολιτισμού και έχει καταγράψει μεγάλες και επιτυχημένες εμφανίσεις σε πολλούς συναυλιακούς χορούς.

Με τον όρο ορχήστρα αναφερόμαστε σε ένα μουσικό σύνολο μικρής ή μεγάλης κλίμακας. Ανάλογα με τη συγκρότησή της ή το είδος της μουσικής που υπηρετεί. Στην σύγχρονη μουσική επικρατεί ο όρος "μουσικό συγκρότημα" ή "γκρουπ" για τις ολιγομελείς ορχήστρες.

Υπεύθυνος καθηγητής: κ. Λυσίμαχος Ζαρίφης

1 φορά την εβδομάδα

Προϋποθέσεις: Τα παλαιά μέλη τις ορχήστρας θα επιλεγούν με σειρά προτεραιότητας, ενώ τα νέα μέλη για να επιλεγούν μετά τη δήλωσή τους θα περάσουν από μια μικρή ακρόαση.

Ομάδα Σκηνογραφίας - Ενδυματολογίας

Σκοπός της ομάδας είναι να γνωριστεί με την σύλληψη, τον σχεδιασμό και την κατασκευή θεατρικής μακέτας, μάσκας και κοστουμιού. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τον κόσμο του θεάτρου, από την γέννηση μιας ιδέας ως την πραγματοποίησή της. Μαθαίνουν τον κόσμο των παρασκηνίων και μπαίνουν στην σφαίρα της φαντασίας και της δημιουργίας περίεργων και περίπλοκων κατασκευών που εξυπηρετούν τις όποιες ανάγκες μιας θεατρικής παράστασης.

Η ομάδα δουλεύει πάνω σε ένα συγκεκριμένο θεατρικό έργο, το αναλύει, βρίσκει τις σκηνικές και ενδυματολογικές οδηγίες και ο καθένας ατομικά μαθαίνει να κατασκευάζει και να φτιάχνει τον δικό του κόσμο με περίεργα υλικά χωρίς περιορισμούς. Άλλωστε μιλάμε για έναν φανταστικό κόσμο.. Ρούχα από χαρτί; Γιατί όχι;! Φορέματα και καπέλα από παλιές κουρτίνες και σεντόνια, Μάσκες από γυψόγαζες καλυμμένες με κουμπιά και κάθε λογής πραγματάκια.. Μακέτες γεμάτες απλά αντικείμενα με σκοπό να δημιουργήσουν έναν καινούργιο κόσμο μοναδικό! Το μόνο που χρειάζεται είναι όρεξη, φαντασία και λίγο ελεύθερο χρόνο τα μεσημέρια της Παρασκευής.

Οι μαθητές φέρνουν οι ίδιοι τα υλικά τους.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Καλφόγλου Κατερίνα

Αριθμός μαθητών: 12-15 

1 φορά την εβδομάδα

Ομάδα Φυσικών Επιστημών & Πειραμάτων

Στον τομέα κινητοποίησης των μαθητών, εκτός από τη σύνδεση των φυσικών φαινομένων με την καθημερινή ζωή και τα ενδιαφέροντά τους, ο πιο σημαντικός μοχλός για την επιτυχία της προσπάθειάς μας είναι τα εργαστήρια, τα οποία διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, ώστε να είναι δυνατόν να αναπαραστήσουμε σχεδόν κάθε κεφάλαιο της διδακτέας ύλης.

 Με πειράματα επίδειξης και εργαστηριακές ασκήσεις που οι ίδιοι εκτελούν κατά ομάδες, οι μαθητές θα αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες σχετίζονται με διαδικασίες και στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων.

Ειδικότερα οι μαθητές: μέσα από μοντέλα συσκευών που υπάρχουν στο εργαστήριο Φυσικής του ΠΣΠΑ και συνδέονται με σταθμούς στην εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας και γενικότερα του ανθρώπινου πολιτισμού:

  • θα κατανοήσουν βασικές έννοιες των Φυσικών Επιστημών
  • θα μυηθούν σε ερευνητικές διεργασίες
  • θα χρησιμοποιούν τα βήματα της επιστημονικής μεθοδολογίας για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων από την καθημερινή ζωή, που απαιτούν πειραματική πρακτική και να αποκτήσουν εργαστηριακές δεξιότητες στη Φυσική
  • Κάνοντας πειράματα -με σύγχρονες πειραματικές διατάξεις- θα έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν τα φυσικά φαινόμενα, ενταγμένα στο πλαίσιο της καθημερινότητας. Έτσι έννοιες όπως το “νερό”, “ο αέρας”, “το σπίτι μας” κ.ά. θα αποτελέσουν τη βάση της μελέτης τους. Σε συνεργασία με το Εργαστήριο Διδακτικής Θετικών Επιστημών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης, οι μαθητές του Γυμνασίου που αγαπούν τη Φυσική θα έχουν την ευκαιρία να την προσεγγίσουν με έναν εναλλακτικό τρόπο και, ίσως, να την αγαπήσουν ακόμα περισσότερο!

Στο πλαίσιο της Ομάδας, οι μαθητές με απλά υλικά πραγματοποιούν πειράματα και κατασκευάζουν χρηστικά αντικείμενα, ενώ παράλληλα εμβαθύνουν σε βασικές έννοιες και φαινόμενα των Φυσικών Επιστημών.

  • προσεγγίζουν τη γνώση με τρόπο ενεργητικό
  • αποκτούν πρακτικές ικανότητες και εμπειρίες
  • εξασκούν την παρατηρητικότητά τους
  • αυτενεργούν
  • μαθαίνουν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες
  • ανακαλύπτουν, και αναπτύσσουν κλίσεις και δεξιότητες
  • καλλιεργούν ομαδικό πνεύμα και
  • αναπτύσσουν την κριτική τους ικανότητα.

Συμμετοχή των μαθητών (εφόσον το επιθυμούν) σε διαγωνισμούς ΦΕ, σε μαθητικά συνέδρια κλπ.

Υπεύθυνοι καθηγητές: κκ. Μαραγκάκης Μ., Κοσσίδας Γ., Σκορδάς Δ., Χατζηευσταθίου Στ., Καρατζάς Β., Βαλασοπούλου Φρ., Κουρουτού Σωτ., Μεταξάς Μιλτ., Αθανασάκη Δ., Χριστοδούλου Χρ.

Αριθμός μαθητών: 15-20

1 φορά την εβδομάδα

Ομάδα Κινηματογράφου

Maristes stop/motion club

"Η τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπεις, αλλά αυτό που κάνεις τους άλλους να δουν."

Edgar Degas

Φιλοδοξείς να γίνεις ο επόμενος Steven Spielberg (βλέπε «E.T. Ο Εξωγήινος» και «Artificial Intelligence»), γιατί σου αρέσουν οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας;

 Έχεις δει όλες τις ταινίες του Tarantino (βλέπε «Reservoir Dogs», «Pulp Fiction» κτλ.), επειδή εκτιμάς το cult και τη μαύρη κωμωδία;

Προτιμάς τον συμβολισμό και τον συνδυασμό του με την ονειρική μουσική επένδυση του Kieslowski (βλέπε «Τρία χρώματα: Η Μπλε, η Λευκή και η Κόκκινη ταινία);

Γίνε, λοιπόν, μέλος του «Maristes΄ Stop/Motion Club» και δε θα χάσεις!

Μαζί θα ανακαλύψουμε τρόπους να δίνουμε ζωντάνια μέσω της τεχνικής stop motion σε αφηγήσεις κειμένων που διδάσκονται στο μάθημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας και των τριών τάξεων του γυμνασίου, χωρίων του Ομήρου (επική ποίηση) και του Ευριπίδη (δραματική ποίηση), ακόμη και δικών σου!

Θα χρησιμοποιήσουμε κυρίως πλαστελίνη, φωτογραφική μηχανή και υπολογιστή, για να δώσουμε μορφή στους πρωταγωνιστές μας, θα ντύσουμε τις αφηγήσεις μας με ήχο και θα ταξιδέψουμε το κοινό μας στον υπέροχο κόσμο της εφηβικής φαντασίας και δημιουργικότητας!

Απώτερος και φιλόδοξος στόχος μας είναι η συμμετοχή σε φεστιβάλ εφηβικής ταινίας μικρού μήκους (όπως αυτό της Δράμας) και η αρχή ενός ταξιδιού στον χώρο του θεάματος που μπορεί κάποτε να καταλήξει στο κόκκινο χαλί των Oscars! Τι; Μόνο ο Γιώργος Λάνθιμος το κατάφερε (και μπράβο του!); Θέλουμε κι εμείς!

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Ευαγγελία Κουτσοκέρα

Αριθμός Μαθητών: Από 10 έως 15

1 φορά την εβδομάδα

Ομάδα Ρητορικής - Επιχειρηματολογίας

Είναι γνωστό πως η Λεόντειος Σχολή Αθηνών έχει χτίσει παράδοση χρόνων με τη λειτουργία της Ομάδας Πολιτισμού Ρητορικής-Επιχειρηματολογίας στις βαθμίδες του Γυμνασίου και του Λυκείου, γεγονός που αποδεικνύει την έμφαση που δίνει το σχολείο μας στις σχετικές με τη ρητορική τέχνη δραστηριότητες.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες στη συγκεκριμένη Ομάδα Πολιτισμού ασχολούνται ενεργά με τα ρητορικά αγωνίσματα, - εκφραστική ανάγνωση, αυθόρμητο λόγο, προτρεπτικό λόγο, διττούς λόγους- μέσω των οποίων καλλιεργούνται διαφορετικών ειδών δεξιότητες. Επίσης, οι συμμετέχουσες και οι συμμετέχοντες επιδίδονται σε δραστηριότητες δεσίματος ομάδας και ανάληψης ευθύνης, σε τεχνικές δημιουργικού λόγου, σε διάφορα παιχνίδια ρόλων και ασκήσεις ύφους, καθώς, φυσικά, και σε διενέργεια αγώνων αντιλογίας -με παράλληλη συζήτηση περί της σύστασης ενός επιχειρήματος και της ανασκευής του.

Γενικά, επιδιώκεται η ανάπτυξη ικανοτήτων στη λογική διάρθρωση επιχειρημάτων, στην πειθαρχημένη συνεργασία με τους συμπαίκτες και στη με σεβασμό και κατανόηση κριτική των θέσεων της αντίπαλης ομάδας, ως εργαλείων ανάπτυξης ελεύθερης κριτικής σκέψης.

Η Ομάδα πραγματοποιεί τις συναντήσεις της μια φορά την εβδομάδα για μιάμιση ώρα.

Ας σημειωθεί, τέλος, πως -ακόμα και τη φετινή ιδιαίτερη χρονιά- η Ομάδα μας προγραμματίζει να συμμετέχει στους επικείμενους μαθητικούς αγώνες που θα διοργανωθούν σε διάφορα σχολεία της χώρας.

Με χαρά καλούνται να δηλώσουν τη συμμετοχή τους όσα παιδιά επιθυμούν να καλλιεργήσουν τις από τα παραπάνω απορρέουσες ψυχοπνευματικές και κοινωνικές δεξιότητες. Σκοπό αποτελεί όλα τα παραπάνω να συμβούν με τρόπο που να συνδυάζει την ευχαρίστηση με τη "χρησιμότητα".

Υπεύθυνoς καθηγητής: κ. Αλέξανδρος Καψάλης

Αριθμός Μαθητών: Από 10 έως 15

1 φορά την εβδομάδα

Σε ποιους μαθητές απευθύνεται: Η ομάδα απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου. Θα δοθεί προτεραιότητα στους μεγαλύτερους ηλικιακά μαθητές και στις μεγαλύτερες μαθήτριες (ξεκινώντας, αντίστροφα, από τα παιδιά του Λυκείου και φτάνοντας ως και τα παιδιά των μικρών τάξεων του Γυμνασίου).

Προϋποθέσεις: θετική διάθεση, επιθυμία για ομαδική συνεργασία με τους συμμαθητές

Ομάδα Δημοσιογραφίας

Ο δημοσιογραφικός λόγος αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα της καθημερινότητάς μας. Δε νοείται ανθρώπινος πολιτισμός χωρίς μέσα μαζικής επικοινωνίας και ενημέρωσης. Με αυτό το πνεύμα έπρεπε και οι μαθητές του σχολείου μας να έχουν τη δική τους «φωνή». Έτσι γεννήθηκε ο «Παλμός της Λεοντείου».

Η εφημερίδα «Παλμός της Λεοντείου» είναι μια προσπάθεια που ξεκίνησε δυναμικά το Μάρτιο του 2001 με Σύμβουλο Καθηγητή τον κ. Αρμάνδο Βιτάλη, πάντα σε συνεργασία με μαθητές και καθηγητές και των δύο βαθμίδων του σχολείου μας. Εκδίδεται δύο ή τρεις φορές το χρόνο και περιλαμβάνει άρθρα με ποικίλα θέματα από τη σύγχρονη ελληνική κοινωνική πραγματικότητα, τη μαθητική ζωή του Λεοντείου, τη Νεολαία, την Ιστορία, ελληνική και παγκόσμια, την Ιστορία του Σχολείου, συνεντεύξεις διάσημων συνανθρώπων μας από όλους τους χώρους, κ.λπ.

Στα 20 χρόνια έκδοσής του, ο «Παλμός του Λεοντείου» έχει βραβευθεί Πανελλαδικά 5 φορές (από την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» και από το «Ίδρυμα Δημοσιογραφίας ΑΘΑΝ. ΜΠΟΤΣΗ»).

Η Ομάδα μας θα ασχοληθεί και με το Θεωρητικό μέρος τής Δημοσιογραφίας (Σημασία της «τέταρτης εξουσίας», Νέες μορφές ενημέρωσης, Θεματική Εφημερίδας κ.λπ.) και με το Πρακτικό μέρος της, τόσο σε σχέση με το σχολείο μας, όσο και σε σχέση με την ευρύτερη κοινωνία στην οποία ζούμε, ξεκινώντας από την επικοινωνιακή χρήση της γλώσσας, τη σύγκριση δημοσιογραφικών κειμένων, την οργάνωση του λόγου, το «σχόλιο» πάνω σε μια είδηση, την οπτική γωνία του δημοσιογράφου στην πράξη κ.λπ. Εννοείται πως η Ομάδα αυτή θα λειτουργήσει καθοριστικά στην έκδοση του «Παλμού της Λεοντείου».

Αριθμός μαθητών: 8-15

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Δόξα Χατζάκη

1 φορά την εβδομάδα

Ομάδα Αφήγησης

Ιστορίες από την παγκόσμια παράδοση

Τίτλος: « Ελάτε να μοιραστούμε ιστορίες»

«Αυτός που σήμερα αφηγείται είναι ορφανός, ένα παιδί απογαλακτισμένο, χωρίς μνήμη, διψασμένος για ιστορίες, και εδώ είναι η δύναμή του: ξέρει την ανάγκη του, το να ακούει και να αφηγείται ιστορίες. Είναι λες και βρίσκεται σε μία σοφίτα ή σε ένα παλαιοπωλείο, χωρίς να ξέρει πώς να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία και τα παλιά πράγματα - που είναι οι συλλογές των ιστοριών και ο τρόπος να τις εκφέρει, να τις απευθύνει, να τις προσαρμόσει, να τις πει ή να τις τραγουδήσει. Έχει ακούσει να τις λένε, ίσως τις έχει διαβάσει στα βιβλία, αλλά δε γνωρίζει ούτε τον τρόπο να τις οικειοποιηθεί, ούτε πού να τις απευθύνει». Bruno de la Salle

Οι μαθητές εξοικειώνονται με το συγκεκριμένο λογοτεχνικό είδος και ασκούνται στην αφήγηση.

Δραστηριότητες: α) Ασκήσεις για ανάπτυξη τεχνικών αφήγησης

                           β) Επιλογή κειμένων (ιστοριών) με κοινό θέμα. Ενδεικτικές θεματικές:

                                     ❖ Άνθρωπος και φύση

                                     ❖Ανθρωπιστικές αξίες

Στόχοι

  • Να γνωρίσουν το παραμύθι ως λογοτεχνικό είδος (λαϊκό και έντεχνο)
  • Να μυηθούν στον κόσμο του παραμυθιού.
  • Να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν τα οφέλη που αποκομίζουν προσεγγίζοντας το συγκεκριμένο αφηγηματικό είδος.
  • Nα ασκηθούν στην αφήγηση.
  • Να καλλιεργήσουν διάφορες τεχνικές αφήγησης.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες παρουσίασης: α) Κατανόηση σχέσεων ανάμεσα στον λόγο και την επικοινωνιακή του διάσταση β) Εκφορά λόγου (εργαλείο επικοινωνίας) γ) Στάση σώματος
  • Να καλλιεργήσουν διαπροσωπικές και συνεργατικές σχέσεις αντιλαμβανόμενοι την έννοια της ομάδας και αναπτύσσοντας αξίες όπως η ομαδικότητα, η συλλογικότητα, η συνεισφορά.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Κυριακή Κυριακουλέα

1 φορά την εβδομάδα

Κοινωνικές Δεξιότητες και Προσωπική Ανάπτυξη

Τα παιδιά μας ζουν και αναπτύσσονται σ’ ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον ως προς τις κοινωνικές δομές, την κοινωνική συμπεριφορά και τον πολιτισμό. Η συνεχής τεχνολογική εξέλιξη, οι αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία και οι απαιτήσεις των καιρών επηρεάζουν την κατανόηση του εαυτού τους και τον τρόπο με τον οποίο συσχετίζονται με την οικογένειά τους, τους φίλους/ τις φίλες τους, τους δασκάλους τους, την κοινότητα, και στο μέλλον με τον εργασιακό τους χώρο. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ότι η ψυχική υγεία των παιδιών στις αναπτυγμένες χώρες είναι εύθραυστη. Τα αποτυπώματα της πανδημίας του Covid- 19 επιτείνουν ακόμη περισσότερο την υπάρχουσα κατάσταση. Οι κοινωνικές προκλήσεις είναι πολλές και στο πλαίσιο αυτό οι κοινωνικές δεξιότητες αποτελούν απαραίτητες δεξιότητες ζωής, για να αποκτήσουν τα παιδιά μας κοινωνική και συναισθηματική επάρκεια, ώστε να προσαρμοστούν λειτουργικά στις απαιτήσεις της καθημερινής τους ζωής.

Η ηλικιακή φάση των μαθητών και των μαθητριών μας, η εφηβεία, είναι μια φάση μετάβασης από την παιδικότητα στην ενηλικίωση που χαρακτηρίζεται από έντονες σωματικές, συναισθηματικές, γνωστικές και κοινωνικές αλλαγές. Χαρακτηριστικά της ηλικίας τους αποτελούν η αναζήτηση της προσωπικής τους ταυτότητας και η επεξεργασία των κοινωνικών τους ρόλων. Με σεβασμό προς την ευαίσθητη ηλικία που διανύουν τα παιδιά μας, καθώς και με την εγρήγορση και την ετοιμότητα που χαρακτηρίζει το σχολείο μας ως προς τις απαιτήσεις και «το επείγον» της εποχής μας, διαμορφώθηκε Ομάδα Πολιτισμού που επικεντρώνεται στις Κοινωνικές Δεξιότητες και στην Ανάπτυξη του Προσώπου. Οι κοινωνικές δεξιότητες είναι σημαντικό να καλλιεργούνται στους μαθητές και τις μαθήτριές μας, ώστε να διαμορφώνουν επιτυχημένες διαπροσωπικές σχέσεις και να εξελιχθούν σε επαρκείς, υγιείς, ευτυχισμένους ενήλικες και παραγωγικούς και υπεύθυνους πολίτες στη σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία.

Αντικείμενο της Ομάδας Πολιτισμού «Κοινωνικές Δεξιότητες και Προσωπική Ανάπτυξη»:

  • Καλλιέργεια Δεξιοτήτων Επικοινωνίας: ενσυναίσθηση, ενεργητική ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, προσαρμογή της επικοινωνίας στη διαφορετικότητα
  • Προκοινωνική συμπεριφορά (νοιάζομαι για τον άλλον, πράξεις ευγένειας – βοήθειας, μοίρασμα, συνεργασία, συμπάθεια, λεκτική και φυσική τρυφερότητα κ.α.)
  • Όξυνση της συναισθηματικής νοημοσύνης
  • Ενδυνάμωση ικανοτήτων αυτοαντίληψης, αυτορρύθμισης και αυτοβελτίωσης
  • Ανάπτυξη διαπροσωπικών και συνεργατικών δεξιοτήτων.
  • Αντιμετώπιση δυσάρεστων συναισθημάτων και αγχογόνων καταστάσεων (φόβος, εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα, λύπη, ανησυχία, ανταγωνισμός, ζήλια, απώλεια, αποχωρισμός, ασθένεια κ.α.)
  • Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης
  • Ενδυνάμωση δεξιοτήτων συνεργασίας και συνύπαρξης σε ομάδα
  • Διαχείριση και αποτελεσματική επίλυση προβλημάτων

Αριθμός μαθητών/τριών: 15-20                

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Εβίτα Ρεντζή

1 φορά την εβδομάδα

Ομάδα Εμψύχωσης

Πώς είναι άραγε να αναγνωρίζεις τον εαυτό σου στους Άλλους και τους Άλλους στον εαυτό σου; Η ένταξη του ατόμου σε μία ομάδα στην περίοδο της εφηβείας μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή συναισθηματικής, ψυχολογικής και κοινωνικής στήριξης. Ο εαυτός των εφήβων βιώνει έντονα την ανάγκη συνύπαρξης και συνδιαλλαγής με τους Άλλους. Η γνωριμία του εαυτού και η διασύνδεση με τους Άλλους είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ, καθώς το αίσθημα του «ανήκειν» μπορεί να αποτελέσει βοηθητικό στοιχείο για την εξέλιξη του ατόμου τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της ομάδας αυτής είναι η γνωριμία του εαυτού και του Άλλου, η συμπερίληψη, η ανταλλαγή απόψεων, η ατομική και ομαδική έκφραση, η κριτική επεξεργασία καίριων ζητημάτων (κοινωνικά προβλήματα, ετερότητα, σχολική βία κ.α.) μέσω ομαδοσυνεργατικών μεθόδων, η μάθηση μέσα και από τους άλλους, η καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης και η δημιουργία ενός κλίματος σεβασμού και ασφάλειας. Οι δραστηριότητες βασίζονται στη βιωματική και την ανακαλυπτική μάθηση, το παιχνίδι, το εκπαιδευτικό δράμα, τον προσωπικό και τον συλλογικό αναστοχασμό.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Όλγα Ζευκιλή

Αριθμός μαθητών/τριών: 15-20

1 φορά την εβδομάδα

Αθηναϊκοί Περίπατοι

«Αθηναϊκοί Περίπατοι», μια περιήγηση στον χρόνο για να γνωρίσουμε στοιχεία από την Αρχιτεκτονική, την Αρχαιολογία, την Ιστορία, τη Λαογραφία, τα Μνημεία και τη Ζωή της πόλης μας. Μια ματιά στο παρελθόν της Αθήνας και στη ζωή, τη δράση και τα έργα των ανθρώπων της από την αρχαιότητα ως τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αι. Μια γνωριμία με το παρελθόν και ίσως μια προοπτική για το μέλλον.

Η Ομάδα Πολιτισμού «Αθηναϊκοί Περίπατοι» έχει ως στόχο τη γνωριμία των μαθητών και μαθητριών μας -Γυμνασίου και Λυκείου- με σημαντικά ιστορικά μνημεία της πόλης μας. Ιδιαίτερα, βασική επιδίωξη αποτελεί τα παιδιά να έρθουν σε επαφή όχι μόνο με διαδεδομένες πλευρές του εκάστοτε χώρου, αλλά και με περισσότερο άγνωστες. Με αυτόν τον τρόπο, θα εντρυφήσουν περισσότερο και με βιωματικό τρόπο στην ιστορία του τόπου μας και θα τον αγαπήσουν πολύπλευρα. Ο τρόπος προσέγγισης που θα ακολουθηθεί θα είναι τόσο θεωρητικός-βιβλιογραφικός, όσο και πρακτικός, καθώς -ανά τακτά διαστήματα- θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις στους εν λόγω χώρους. Είναι ευπρόσδεκτα όσα παιδιά έχουν τη διάθεση να μάθουν δρώντας!

ΚΟΙΤΑΜΕ ΨΗΛΑ!

 Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια μυστικά μπορεί να κρύβει ένα νεοκλασικό κτήριο; Έχετε ρίξει μια πιο προσεκτική ματιά στο δικό μας σχολείο; Πώς μοιάζει ένα κτήριο μοντερνιστικό; Φαντάζεστε τι είναι το έρκερ; Τι είναι τα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας; Τι θα πει αστικό τοπίο; Πόσο κοντά στο σπίτι ή στο σχολείο μας μπορεί να βρίσκεται ένα αριστούργημα της σύγχρονης Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής; Πώς μπορώ να το διακρίνω ανάμεσα σε άλλα; Ας κοιτάξουμε λοιπόν ψηλά, ας παρατηρήσουμε τα κτήρια της πόλης μας και ας δούμε την Αθήνα με φρέσκια ματιά!

Αρωγός μας στην επισκόπηση των τελευταίων 150 περίπου χρόνων της Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής η Monumenta και η διάθεσή μας να περιδιαβάσουμε και να περιδιαβούμε μερικά από τα πιο αξιόλογα δείγματα του σύγχρονου αστικού πολιτισμού μας!

ΚΟΙΤΑΜΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ!

Σε ένα κυνήγι θησαυρού χρειάζεται συνεργασία και οξύνοια για να λυθούν οι γρίφοι. Σε ένα μουσείο χρειάζεται άσκηση για να μην περιφέρεσαι σαν τουρίστας αλλά να αφουγκράζεσαι το σημαντικό. Πόσες ανεξερεύνητες γωνιές μάς περιμένουν στην πόλη μας, ποια πυξίδα θα μας προσανατολίσει; Ποιοι εξωτερικοί ιχνηλάτες θα μας φανούν πολύτιμοι; Σε μια Ομάδα Πολιτισμού που φροντίζουν με μεράκι έξι φιλόλογοι και εμψυχώνουν δεκαπέντε έφηβοι πολλά θαυμαστά μπορούν να συμβούν.

ΚΟΙΤΑΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ!

Εικονική πραγματικότητα και ψηφιακός κόσμος στο χθες, το σήμερα και το αύριο.

Οι συναντήσεις των ιστορικών περιπάτων θα ολοκληρωθούν με μια «βουτιά» στον χωροχρόνο. Με αφορμή το παρόν θα μεταφερθούμε στο παρελθόν και θα φανταστούμε το μέλλον περιδιαβαίνοντας στον κόσμο των Ιδεών και την «Ακαδημία» του Πλάτωνα. Τι σημαίνει η πλατωνική «Ακαδημία» ως χώρος ανάδειξης της πλατωνικής φιλοσοφίας; Πώς ήταν, είναι και θα είναι η «Ακαδημία» ως αρχαιολογικός τόπος; Πώς σχετίζεται η φιλοσοφία του Πλάτωνα με την εικονική πραγματικότητα και την ταινία «Matrix»; Ποιος ήταν ο δεσμώτης στον «μύθο του σπηλαίου» και ποια είναι τα δεσμά που μας περιορίζουν και μας εγκλωβίζουν σήμερα; Θα περπατήσουμε στον χώρο όπου ο φιλόσοφος διαλεγόταν με τους μαθητές του, θα «ζήσουμε» τον μύθο του σπηλαίου, θα «κυνηγήσουμε» τους θησαυρούς των ιδεών του Πλάτωνα και θα γίνουμε και εμείς σύγχρονοι φιλόσοφοι.

Σας περιμένουμε, λοιπόν, μέσα από όλες τις θεματικές ενότητες, να γίνουμε συνοδοιπόροι στο μονοπάτι της γνώσης και να ζήσουμε μαζί αυτό το ταξίδι των ιστορικών περιηγήσεων.

Υπεύθυνοι καθηγητές: κκ. Ιωάννα Παλαμάρη Αλέξανδρος Καψάλης Ειρήνη Κατσάνη Γιώργος Σκληρές Δόξα Χατζάκη

Αριθμός Μαθητών: έως 15

1 φορά την εβδομάδα

Σε ποιους μαθητές απευθύνεται: Η ομάδα απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.

Επιπλέον, κάθε προτελευταίο Σάββατο ή Κυριακή του μήνα, καλώς εχόντων των πραγμάτων, οργανώνεται περίπατος

Ομάδα Χειροτεχνίας

Η φαντασία του ανθρώπου είναι απεριόριστη!

Με απλά υλικά και εύκολες τεχνικές μπορούμε να φτιάξουμε πολλά πράγματα, χρήσιμα στην καθημερινότητά μας. Έτσι γινόμαστε δημιουργικοί, το απολαμβάνουμε, αλλά και ομορφαίνουμε τον κόσμο γύρω μας.

Ελάτε να εξασκηθούμε στις κατασκευές με χαρτοπολτό, στη ραπτική και στο κολάζ. Θα φτιάξουμε θεατρικές κούκλες, θα ράψουμε και θα διακοσμήσουμε τις δικές μας μάσκες προστασίας, ρουχαλάκια για τις κούκλες, υφασμάτινες τσάντες καθημερινής χρήσης, μαξιλαράκια και πολλά άλλα!

Στις πρώτες συναντήσεις μας θα δοθεί λίστα με τα εργαλεία και τα υλικά που πρέπει να προμηθευτεί κάθε μαθητής και η οποία θα ανανεώνεται στην πορεία της χρονιάς ανάλογα με την εξέλιξη των κατασκευών μας.

Σας περιμένουμε!

Υπεύθυνες καθηγήτριες: κ. Κυριακή Κυριακουλέα και κ. Ειρήνη Πρίντεζη

Αριθμός Μαθητών:  10-15 

1 φορά την εβδομάδα

Σε ποιους μαθητές απευθύνεται: Η ομάδα απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Γυμνασίου.

Προϋποθέσεις: Δεν απαιτούνται ειδικές γνώσεις.

Ομάδα Κεραμικής

Εκεί που το παλιό συναντάει το καινούριο, εκεί που το χώμα συναντάει το νερό και η τέχνη τις νέες τεχνολογίες, ήρθε η ιδέα για μια νέα ομάδα Πολιτισμού! Την ομάδα κεραμικής!

Στις συναντήσεις της ομάδας θα δούμε τη διαδικασία παραγωγής κεραμικών από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα. Θα έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε τα δικά μας αντικείμενα και με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών και του προγραμματισμού να τα διακοσμήσουμε με διάφορα μοτίβα!

Υπεύθυνες Καθηγήτριες: κκ. Ευαγγελία Ράπτη-Αφροδίτη Ρεντζή

Αριθμός Μαθητών: έως 15             1 φορά την εβδομάδα

Σε ποιους μαθητές απευθύνεται: Η ομάδα απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Γυμνασίου.

Προϋποθέσεις: Δεν απαιτούνται ειδικές γνώσεις.

Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών

Το Μοντέλο των Ηνωμένων Εθνών είναι μια εκπαιδευτική προσομοίωση των εργασιών των επιτροπών των Ηνωμένων Εθνών. Ομάδες μαθητών αναλαμβάνουν να εκπροσωπήσουν μια χώρα-μέλος του ΟΗΕ ή μία μη-κυβερνητική οργάνωση κατά την αναπαράσταση της Γενικής Συνέλευσης ή άλλου οργάνου του ΟΗΕ.

Οι εκπρόσωποι στις συνεδριάσεις των Μοντέλων Ηνωμένων Εθνών αρχίζουν με την επιλογή μιας συγκεκριμένης χώρας που επιθυμούν να εκπροσωπήσουν. Μετά από βαθιά μελέτη του πολιτισμού και της πολιτικής αυτής της χώρας σε σχέση με τα τρέχοντα παγκόσμια ζητήματα, υιοθετούν το ρόλο ενός διπλωμάτη και την εκπροσωπούν στην επιτροπή στην οποία ανήκουν. Η επιτυχημένη παρουσία τους εξαρτάται από το πόσο καλά κατέχουν το θέμα τους, από το πόσο μαχητικά μπορούν να υποστηρίξουν την άποψη τους, να καταρρίψουν επιχειρήματα άλλων, να προσφέρουν βιώσιμες λύσεις, να ελιχθούν και να διαπραγματευτούν.

Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, τα μέλη του Ομίλου Μοντέλου Ηνωμένων Εθνών (Model United Nations Club), θα μελετήσουν τις αποφάσεις του Ο.Η.Ε., θα δημιουργήσουν κείμενα στα πρότυπα των επίσημων ψηφισμάτων και εισηγήσεων (resolutions and policy statements), θα εξασκηθούν στην ανταλλαγή απόψεων και διαπραγμάτευσης (debate and negotiation), στη δημιουργία συμμαχιών (lobbying) με αντιπροσώπους / πρεσβευτές άλλων χωρών / αποστολών, και θα συμμετάσχουν σε άτυπες προσομοιώσεις MUN μέσα στα πλαίσια του Ομίλου (mock MUN Sessions) και αργότερα σε επίσημα Μοντέλα Ηνωμένων Εθνών για μαθητές Λυκείου.

 Η παρουσία των μαθητών στις συναντήσεις του Ομίλου είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή των μαθητών σε Μοντέλα Ηνωμένων Εθνών (τα οποία ενδέχεται να πραγματοποιούνται διαδικτυακά λόγω της πανδημίας), και για την προετοιμασία των μαθητών στα συνέδρια αυτά θα πραγματοποιούνται προσομοιώσεις εντός ή εκτός σχολικού ωραρίου κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Μαρία Μπαστάκη

Αριθμός Μαθητών: έως 15 καινούρια μέλη

1 φορά την εβδομάδα

Ο Όμιλος απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Λυκείου.

Προϋποθέσεις: Πολύ καλή γνώση της Αγγλικής (επίπεδο C2), και η όποια προηγούμενη εμπειρία σε σχετικά προγράμματα ή ομάδες θα συνεκτιμηθεί για την επιλογή του υποψηφίου.

Για τη συμμετοχή στον όμιλο, οι ενδιαφερόμενοι/ες μαθητές/τριες παρακαλούνται να

  • παραδώσουν μια σύντομη έκθεση στην αγγλική (Word document, περίπου 200 λέξεις) όπου θα αναφέρονται οι λόγοι και το κίνητρο συμμετοχής τους στον Όμιλο (Motivation Letter)
  • Συμμετάσχουν σε συνέντευξη στην αγγλική (αυτό-παρουσίαση)

Forensis Club

Ένας νέος αγγλόφωνος όμιλος για το Γυμνάσιό μας, με κύριο σκοπό την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών, την καλλιέργεια της ρητορικής ικανότητας, της επιχειρηματολογίας και της αποτελεσματικής έκφρασης ιδεών με το επιπλέον πλεονέκτημα της εξάσκησής τους στην Αγγλική γλώσσα.

Ο όμιλος Debate συμβάλλει επίσης σημαντικά στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με πολιτικά και κοινωνικά θέματα καθώς και θέματα παγκόσμιας σημασίας.

Στόχος του Debate Club είναι οι συμμετέχοντες μαθητές να χειρίζονται με δεξιοτεχνία τον προφορικό λόγο και να προετοιμάζονται για εγκεκριμένους διαγωνισμούς ρητορικού λόγου (Debates), εθνικά και διεθνή προγράμματα προσομοίωσης πολιτικών θεσμών και συνεδρίων, όπως το MUN Youth Assembly, το οποίο αποτελεί μία εισαγωγή στον κόσμο του MUN (Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών).

Απαιτείται πολύ καλή γνώση Αγγλικών (Β2)

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Κωνσταντίνα Κουρουτού

Αριθμός Μαθητών: έως 14

1 φορά την εβδομάδα

Σε ποιους μαθητές απευθύνεται: Η ομάδα απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Γυμνασίου.

Προϋποθέσεις: Πολύ καλή γνώση Αγγλικών

Για τη συμμετοχή τους στον όμιλο, οι ενδιαφερόμενοι/ες μαθητές/τριες παρακαλούνται να:

  • παραδώσουν μια σύντομη έκθεση στην αγγλική (περίπου 120 λέξεις) όπου θα αναφέρονται οι λόγοι και το κίνητρο συμμετοχής τους στον Όμιλο (Motivation Letter)
  • Συμμετάσχουν σε συνέντευξη στην αγγλική.

Γαλλόφωνο μοντέλο Ηνωμένων Εθνών

Débattre en Français Langue Etrangère à travers les MFNU!

Η προσομοίωση των εργασιών των επιτροπών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών δεν είναι παρά μια άσκηση όχι μόνο για τους μαθητές, αλλά και για τους καθηγητές, εφόσον και οι δύο πλευρές επωφελούνται και αποκτούν δεξιότητες που δεν απαντώνται πάντα στο σχολικό πρόγραμμα!

Μαθαίνω να κάνω έρευνα σε συγκεκριμένα θέματα (faire des recherches), να δημιουργώ συμμαχίες με άλλους εκπροσώπους χωρών (créer des alliances), να ανταλλάσσω απόψεις (débattre), να δημιουργώ κείμενα στα πρότυπα των επίσημων ψηφισμάτων (rédiger des résolutions), να διαπραγματεύομαι με εκπροσώπους/ πρεσβευτές/αποστολές (négocier) χωρίς να στερούμαι της αυτονομίας μου, αφού μόνος μου θα εκπροσωπώ μια χώρα σε μια επιτροπή.

Μια καλή προετοιμασία που εξαρτάται από την καλή γνώση του θέματός μου, τη μαχητικότητά μου στο να υποστηρίξω την άποψή μου, να ελιχθώ, να διαπραγματευτώ, θα μου επιτρέψει μια ενεργή συμμετοχή (participation plus active), μεγαλύτερη άνεση λόγου (plus d’aisance lors de la prise de parole) και αυτοπεποίθηση (plus grande confiance en soi).

Δεν έχεις παρά να δοκιμάσεις, να αναμετρηθείς με τον εαυτό σου και με τους άλλους!

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Άννα Λεβαντίνου

Αριθμός Μαθητών: έως 10

1 φορά την εβδομάδα

Προϋποθέσεις: Α’, Β’ Λυκείου επίπεδα C1, C2, B2&Γ’ Γυμνασίου επίπεδο Β2 ( μετά από συνέντευξη, ώστε να μπορούν οι μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις).

Περιβαλλοντική Ομάδα

Όλοι μαζί για τον Πλανήτη και το Περιβάλλον!

Στο πλαίσιο της ομάδας οι συμμετέχοντες ενημερώνονται για θέματα που αφορούν τον φυσικό πλούτο, την ιστορία και τον πολιτισμό της περιοχής που αποτελεί αντικείμενο μελέτης. Παράλληλα, τους δίνεται η δυνατότητα να ανταλλάξουν απόψεις για σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα, ενώ εκπονούν και εργασίες, τις οποίες παρουσιάζουν στην υπόλοιπη ομάδα.

Με την ολοκλήρωση των συναντήσεων, οι μαθητές επισκέπτονται την περιοχή που μελέτησαν, για να γνωρίσουν από κοντά την πλούσια παράδοση και την πολιτισμική της κληρονομιά.

Υπεύθυνος καθηγητής: κ. Γιώργος Αλαμάνος

Αριθμός Μαθητών: έως 30

1 φορά την εβδομάδα

Το φυλλάδιο των Ομάδων Πολιτισμού